Sommaren 2015

11816248_10153499457908564_455132018791041429_oSoligt och varmt är det fortfarande, mer nu de senaste veckorna än någonsin tidigare den här sommaren. Men visst börjar den ta slut nu, sommaren 2015! I alla fall känner jag att det är dags att sammanfatta, och till det passar Kulturkollos enkät från i tisdags.

Alltså, det här var sommarens…

Bästa bok: På något sätt har jag lyckats ha ett enormt läsflyt hela den här sommaren, så det blev många böcker lästa. Många var klart läsvärda, men vissa mer än andra. De som jag kommer minnas som allra bäst är Elizabeth Hands Wylding Hall och Joyce Carol Oates Jack of Spades.

 Bästa tv/film: Jag inledde sommaren med en kombination av bihåleinflammation och Supernatural-maraton, men efter det har det faktiskt inte blivit särskilt mycket tittande på varken film eller tv. Nej, det här har helt enkelt inte varit någon tv-sommar. Men poddar har jag lyssnat på! Creepypodden har jag hyllat här på bloggen flera gånger redan, men det finns mycket annat bra också.

Bästa dag: Som jag skrivit om tidigare här på bloggen besökte jag Svalbard under sommaren. Dagarna där var helt underbara.

Projekt: I år blev det aldrig av att jag plockade ihop någon hög med sommarläsningsböcker, inte heller har jag haft något särskilt läsprojekt. Sådant tycker jag annars är rätt kul, men det måste vara rätt läge för det. Sommarens stora projekt blev istället att starta om bloggen, som ju fick både ny design och ny adress.

Skönhetsupplevelse:  Berg, vatten och is. I massor. Glaciärer är inte vita utan också blå, som himlen.

Glaciär 8

 Nya bekantskap: Neeej, det har väl inte varit så mycket sådant. Tvärtom känns det som att jag är mest intresserad av mina gamla favoritförfattare (Carol Goodman! Elizabeth Hand! Joyce Carol Oates! Stephen King!). Fast när jag tänker efter har det blivit en hel del nytt också. Emily St John Mandel och Maureen Johnson ska jag definitivt läsa mer av, till exempel.

 Lärdom: Det har ju varit sommar, ska man behöva tänka på sådant då också? Det känns som att så allvarliga saker mer hör hösten till…

Lämna en kommentar