Sommarplanering

2016-08-20 11.12.32

Har sommaren börjat nu? Tja, det är juni, träden är gröna och stan är full av festande studenter. Semestern är för mig dock fortfarande rätt avlägsen, för i år börjar den inte förrän i mitten av juli. Men visst är det ändå dags att dra igång med planeringen av sommarens läsning!

Naturligtvis ska läsande inte under någon årstid vara fylld av tvång och måsten. Jag vill läsa det jag har lust till, inte något annat. Samtidigt är det väldigt roligt att göra bokhögar och skriva listor med böcker. Jag ser det inte som något tvång att läsa precis just det jag bestämt på förhand. Men det är faktiskt ett sätt att väcka läslusten och är inte minst ett tillfälle att inventera bokhyllorna för att hitta alla de där hyllvärmarna som jag vet står där och gömmer sig. I tbr-högen finns en del som jag tror är riktigt bra, och de böckerna får ju inte glömmas bort. Dessutom har jag span på en del helt nya böcker, bland annat en del som kommer ut under sommaren.

Vad är det då som ska läsas? Tja, en riktig sommarläsningshög har jag inte klar nu, men några titlar kan jag ändå nämna. Stora förväntningar har jag på Carol Goodmans The Widow’s House och Jennifer McMahons Burntown. Rätt säker är jag att Andrew Pypers The Lost Child kommer läsas så fort den kommer ut. Jag är också nyfiken på ett par helt nya böcker: Heine Bakkeids I morgon kommer jag sakna dig och Anna Laestadius Larssons Hilma : en roman om gåtan Hilma af Klimt, för att bara nämna några.

Utöver detta vill jag hinna läsa en del inför årets Crimetime Gotland, som äger rum i början av augusti. Till exempel vill jag hinna med Elly Griffiths senaste. Och dessutom, jag måste på något sätt få böckerna jag läser att passa till Sommarbingot! En bricka med 25 rutor, där det är mer eller mindre svårt att hitta en lämplig titel för varje ruta. Ett första kryss lyckades jag faktiskt få redan idag, när jag avslutade Torkil Damhaugs Se mig, Medusa. Eftersom det i den boken förekommer björnar kunde jag glatt kryssa rutan ”En som har en fyr eller vilt djur i sig”. Och med det återstår bara resterande 24 rutor …

2 tankar om “Sommarplanering

Lämna en kommentar