Återuppståndelsens tid

2016-07-10 10.33.34

Nja, helt korrekt är det väl inte att tala om återuppståndelse, för bloggen har verkligen inte varit hädangången. Men visst är det en passande titel såhär i påsktider, och särskilt som det häromkring faktiskt varit rätt tyst på sistone. Precis som ett äkta skräckfilmsmonster kommer jag dock alltid tillbaka. Ni vet, helt och hållet går det aldrig att bli av med zombierna, eller Dracula, eller Godzilla –  vi vet ju att hur döda de än förefaller vara gör de ändå alltid come back när huvudpersonerna minst anar det. Hur skulle det annars gå att göra fler uppföljare?

Någon lässvacka har jag verkligen inte haft den här våren, tvärtom. Periodvis har jag faktiskt haft ett rejält flyt. Enligt Goodreads har jag redan klämt hela 38 böcker under 2017, varav en del varit riktigt bra saker. Det har dessutom varit en del mer eller mindre märkliga läsprojekt, som alla tio Sjöwall-Wahlöö-deckarna om Martin Beck samt omläsning av alla Harry Potterböckerna. Av Beck-böckerna har jag läst några stycken för många år sedan, men mindes dem inte alls. Harry Potter är desto mer välbekanta, och det var dessutom inte ens första (eller andra) gången jag läser om hela serien i en följd.

Påskekrimmande då? Jomenvisst, annars är det väl inte någon riktig påsk? För min del blev två ganska nya saker: Mathias Göranssons En nästan sann historia och Lars Petterssons Mörkertid. Akaporr respektive arktisk deckare – som ni förstår var det påskläsning som passade mig helt perfekt.

Hoppas ni också haft en trevlig påskledighet, kära läsare. Det har ju varit på många sätt rätt dystra tider på sistone, och då kan det kännas väldigt skönt att åtminstone för en stund få glömma allt hemskt därute tillsammans med en bra bok. Verkligheten finns kvar att ta itu med efteråt, men ibland måste man få tillåta sig att fly från den för ett litet tag.

Kommentera

