Viral

ViralIbland är det rätt skönt att ha varit tonåring under tiden före internet, i en tid när pinsamma ögonblick inte obönhörligt kunde dokumenteras och spridas till resten av världen. Jag var nog på många sätt en snäll liten gothflicka, men alla har väl någon gång gjort saker man vill slippa minnas så noga efteråt. Eller vill att andra människor ska få ta del av via nätet…

Su, som är huvudperson i Helen Fitzgeralds Viral, tillhör den yngre generation vars varenda felsteg är potentiella klickmonster på sociala medier. Kanske inte till vardags under varenda sekund, men för Su resulterar en synnerligen blöt kväll på Magaluf i ett You tubeklipp med henne i huvudrollen. Ett klipp som många, många har tittat på redan innan hon själv ens fått veta att det finns.

Den hemska You tubefilmen blir upptakten till en historia om ilska, skam, hämnd och att försöka hitta sig själv. Det är högt tempo och en driven historia som dock blir litet väl överdriven. Inte sitter väl ALLA hemma och tittar på klipp med folk som gör bort sig på fyllan? Och känner igen personerna i filmerna om de ser dem ute på stan? Dessutom tillåter faktiskt inte You tube sådant innehåll som det på Sus film (män utan byxor, ni förstår), så i verkligheten skulle den åtminstone där inte ha blivit särskilt långlivad. I boken framstår det dock som nästan omöjligt att få sajter som You tube att plocka bort saker om de inte är direkt olagliga.

Intressant med den Viral är att jag blev lockad att läsa den av Dark Places-Helenas uppskattande recension. Sedan såg jag att Bokbabbel inte alls gillat den, vilket var intressant. Bägge har en säker smak när det gäller böcker, men tyckte uppenbarligen inte alls lika den här gången. För egen del måste jag dock hålla med Helena, för jag tyckte Viral var på samma gång plågsam och väldigt underhållande. Inte minst var den dessutom en total bladvändare. Det gick bara inte att sluta läsa när jag väl hade börjat. Och det är väl ett betyg så gott som något?

 

3 thoughts on “Viral

  1. Den här låter ju intressant och spännande. Jag fascineras alltid över böcker handlar om folk som lägger ut för mycket information på nätet alternativt får det upplagt där av någon annan. Måste kolla upp denna.

    Gilla

  2. Ja visst var det förvånande? 😀 Bra att du ändå vågade dig på den eftersom du tydligen gillade. Jag blev bara irriterad på att allt verkade så osannolikt, plus att jag inte engagerade mig i karaktärerna heller. Har dock inte gett upp Helen F för evigt nu 😉

    Gilla

Kommentera

