Cass Neary forever

Hand x 2Snart, snart kommer den äntligen; Elizabeth Hands tredje bok om Cass Neary! Det är flera år sedan tvåan kom, så länge sedan att jag ett tag trodde att den tredje boken redan kommit och att det istället var nummer fyra som var på väg. Och att jag på något konstigt sätt missat att läsa denna tredje bok. Som att det skulle ha kunnat hända… Sååå mycket som jag längtat jag Hard Light som nu faktiskt kommer att anlända inom bara är ett par dagar .

Innan dess kan vi dock (också äntligen!) läsa Elizabeth Hand på svenska, tack vare att Constant Reader gett ut Generation Loss (i översättning av Linda Skugge). Detta tillsammans med den kommande tredje boken kändes som utmärkta anledningar att läsa om den här gamla favoriten. Och visst är den lika bra fortfarande. Elizabeth Hand har en fantastisk förmåga att skildra miljöer och personer på ett sätt så att man riktigt känner den blöta mossan eller hur obehaglig personen i hotellrummet intill är.

Efter Generation Loss var jag ju dessutom tvungen att läsa om Available Dark, inte minst eftersom Hard Light enligt vad jag förstått är en direkt fortsättning. Och där kan vi tala om ett kärt återseende. Redan på de första sidorna är jag tillbaka i känslan från första gången jag läste den. Även vid den här omläsningen är det samma sak, Available Dark lyckas till 100 % passa in på allt som jag vill ha i en bok. Allt ifrån de bitvis väldigt morbida inslagen till när Cass i för tunna stövlar huttrande tar sig fram i Helsingfors och Reykjavik. Och jag älskar musikreferenserna  – både Cass egen musiksmak och alla de nordiska black metalbanden.

Available Dark träffar så rätt i allting för mig. Den är som titeln antyder verkligen en mörk historia, men det är ju så som det ska vara. I min bokhylla kommer den här boken garanterat för alltid kunna försvara en hedersplats. Därför är det faktiskt litet nervöst med Hard Light – den har en del att leva upp till, som ni förstår. Och snart är den här.

Tack till Constant Reader för recensionsexemplar av Generation Loss.

3 thoughts on “Cass Neary forever

Kommentera

