Dagen X

Idag är dagen X, det vill säga den dag då första avsnittet av nya Arkiv X sänds på TV3 (Yay!!! Ä-N-T-L-I-G-E-N!!). Precis som på den gamla goda tiden är det torsdagskvällar som gäller, så allt blir precis som förr (precis lika bra som då också, visst?). Fast den här gången blir det ju bara sex avsnitt, och eftersom det första sägs vara ett dubbelavsnitt kanske det bara rör sig om fem torsdagar? Hmm, jag befarar att det här kommer ta slut oroväckande snabbt. Precis som med den nya Carol Goodman-boken som jag peppade för i ett halvår och sedan tuggade i mig på två dagar. Nu är det evigheter tills nästa kommer, om det ens blir någon mer. Samma sak gäller Arkiv X: som jag har väntat och längtat efter det här, i så många år…

Första avsnittet visades i USA redan under helgen, men TV3 är föredömligt snabba med att sända det även i Sverige. Jag har kastat ett litet öga på kommentarer på Twitter och annorstädes, men inte fått något riktigt grepp om åsikterna. Det spelar dessutom inte någon roll, för det viktiga för mig är ändå vad jag själv tycker. Är det här en värdig fortsättning på ”mitt” Arkiv X, som verkligen följt mig genom stora delar av livet?

Jag såg Arkiv X från när det först började sändas, och sedan höll det ju på hela nio säsonger. Efter det har jag sett de flesta avsnitten flera gånger om, både när de visats i repris på tv och på dvd. Så sent som förra året tittade jag om stora delar av serien. Med andra ord känner jag mig beredd och up to date … och nu är det dags. För visst kommer nya Arkiv X vara precis så bra som jag vill att det ska vara? I want to believe!

2 reaktioner på ”Dagen X

Kommentera

