100 böcker

12466352_10153782779683564_3603626224802279837_oI ett svagt ögonblick signade jag upp mig på Goodreads reading challenge för 2016, med målet att lästa 100 böcker. Jag brukar läsa fler, men det här känns ändå som en lämplig nivå att lägga mig på. En utmaning ska ju vara kul, inte skapa stress… För mig brukar det stora problemet vara att jag inte kommer ihåg att lägga in böckerna jag läser. Förra gången jag var med i den här utmaningen (2013) tappade jag bort mig någonstans i början av hösten efter att ha läst 96 böcker. Nåväl, än så länge säger appen att jag ligger ”3 books ahead of schedule”, så jag fick uppenbarligen en bra start med min semesterläsning under januari.

En anledning att inte ha för högt antal i Goodreadsutmaningen är också att bland de böcker jag känner mig rätt sugen på att läsa framöver finns ett antal riktiga tegelstenar. Som jag skrivit om många gånger förut är det verkligen ett format som jag gillar. För min del kan en bok i princip inte bli för tjock – tvärtom kan jag tycka att det knappt är lönt att läsa en som är på under 200 sidor… Det finns undantag, men i regel föredrar jag när författaren tar sig plats att utveckla handlingen. Böckerna ska ju inte bara ta slut hela tiden! Min novellfobi ska jag inte gå närmare in på här, men kortisar är verkligen inte något för mig.

I alla fall, 100 små tunnisar är ju inte samma sak som samma antal i stadigt brevpressformat. Bland de böcker jag funderar på att ta mig an framöver finns till exempel några Stephen Kingfavoriter som jag känner för att läsa om. Bland annat har jag faktiskt ännu inte läst den långa versionen av The Stand (1300 sidor, yay!), men det finns även andra kandidater. It, kanske? Det var ett par decennier sedan jag läste den sist.

På listan över MÅSTE-läsning av böcker som kommer ut under året finns dessutom flera rejäla saker. The City of Mirrors (Justin Cronin) ska vara på 624 sidor, medan The Fireman (Joe Hill) klockar in på 608. Kingens kommande End of Watch är däremot ”bara” på 496 sidor. Åh, det här ser ut att kunnat bli ett helt galet bra bokår, fyllt med underbara (och tjocka) böcker!

One thought on “100 böcker

Kommentera

