Nobelglädjeyra

20151008_211347Men ser man på, det var visst en av mina favoriter som blev årets Nobelpristagare! Så välförtjänt för Svetlana Aleksijevitj! Hon lyckas i sina böcker på ett otroligt fascinerande sätt fånga hur människor på riktigt upplevt bland annat andra världskriget. En bok som jag rekommenderar är Kriget har inget kvinnligt ansikte – ingen feelgodläsning, men en bok som det känns verkligen viktigt att den skrivits.

Stort grattis också till hennes svenska förlag Ersatz, samt inte minst till de svenska översättarna! Att översätta från ryska till svenska är inte alltid helt enkelt, för det är språk som rent grammatiskt är rätt olika (jag har tagit upp det här förut, bland annat när jag skrev om Lermontovs Demonen). Jag har visserligen inte läst något av Svetlana Aleksijevitj på ryska så jag kan inte jämföra med originaltexterna, men jag tycker att  Kajsa Öberg Lindsten och Hans Björkegren verkar ha gjort ett väldigt bra jobb med sina översättningar.

Kommentera

