Den stora och kalla rymden

Alien_movie_posterResor i tid och rymd är rubriken på Fiktiviteters temahelg den här hösten. Jag har valt att fokusera på rymden, för det är något djupt fascinerande med det där kalla och mörka där avstånden är enorma och nästan allting är okänt territorium för oss människor. Universum är ju oändligt stort och det allra mesta befinner sig så långt bort att det inte går att fånga via teleskop och bilder tagna av rymdsonder. Men även det vi kan se med egna ögon på natthimlen ligger till största delen bortanför gränsen dit människor med nu existerande teknik kan färdas. Till och med att åka till månen är komplicerat, ganska farligt och extremt dyrt. Och då ligger ändå månen verkligen inte särskilt långt bort sett ur ett rymdperspektiv.

I fiktionens värld kan man hoppa över de där hindren som gör det så svårt med rymdfärder och istället fokusera på andra aspekter av det här med att människan söker sig långt bort hemifrån. Till exempel att man i någon avlägsen del av universum kan stöta på andra livsformer som inte alltid är särskilt trevliga. Alien-filmerna tillhör mina absoluta favoriter, och inte bara original-Alien, utan jag kan gärna tänka mig att se om också de senare filmerna i serien och Prometheus (jodå!) många gånger till. Sedan får vi ju inte heller glömma Arkiv X, som visserligen inte handlar om resor till rymden men kretsar kring vår undran inför allt det där som finns därute. Även om man inte tror att vi här på jorden kan få besök från rymden (oavsett i vilken form), lyckades Arkiv X behandla det här temat både suggestivt och periodvis ganska otäckt.

Men läsa om rymdfärder..? Science fiction har aldrig känts som en genre för mig, även om jag gjort vissa försök. Jag överlåter helt enkelt sf-litteraturen till andra som förstår sig på den bättre. För mig handlar nog fascinationen inför rymden (och rymdresor) mycket om det visuella, och det tycker jag gör sig bättre i filmversion än i litterär form. Men kanske har jag missat något..?

Det här inlägget är en del av Fiktiviteters temahelg ”På resa i tid och rymd”. Schema för övriga inlägg finns här.

6 thoughts on “Den stora och kalla rymden

  1. Jag har heller aldrig riktigt hittat läsning om rymdfärder som passat mig, testade någon gammal Arthur C Clarke men det var inte min grej. Älskar Alien-filmerna och kan inte begripa att jag glömde ta med Arkiv X i min lista över rymdfilm och tv tidigare idag…

    Gilla

  2. Ping: Nu landar vi, sammanfattning av Resor i tid och rymd – Fiktiviteter

  3. När jag var liten så var jag helt säker på att jag ville bli antingen astronaut eller författare. Jag är fortfarande ganska besviken över att jag inte kommer kunna bli det förra. Rymden lockar så oerhört! Jag älskar att läsa om ämnet.

    Gilla

Kommentera

