Bokförväntningar

20150719_153308Äntligen har jag satt tänderna i Den Där Stora Vita Saken som legat och väntat ett tag. Finders Keepers, alltså. Jag har inte kommit så långt ännu, men att döma av början på den kommer jag nog sträckläsa mig igenom de 448 sidorna rätt snabbt. Och det är nödvändigt, för sedan väntar annat som bara måste läsas mycket snart i läshögen. Och då menar jag inte ”måste-läsning” som ett tvång, utan böcker där peppfaktorn är på maxnivå. Till exempel trillade Jennifer McMahons nya bok The Night Sister in i brevlådan häromdagen och den verkar minst sagt lovande.

Under hösten väntar sedan ett antal intressanta boksläpp, till exempel Ben Aaronovitch The Hanging Tree (november). Men de riktigt efterlängtade nya böckerna verkar dröja till våren 2016, då det verkligen kommer hända saker på den litterära mörkerfronten. Vad sägs om följande:

  • Joe Hills The Fireman har äntligen fått ett releasedatum, i april. Efter NOS4A2, Locke & Key m.fl. ligger mina förväntningar på den här boken på skyhög nivå. Lita på att ni kommer få höra mycket om den här boken framöver…
  • Elizabeth Hands tredje Cass Neary-roman Hard Light verkar också komma i april. Visst är det den som ska utspela sig i Finland? Låter helt underbart!
  • En ny ”riktig” Carol Goodman-roman? En sådan verkar faktiskt vara på gång, River Road kommer i januari.
  • Joyce Carol Oates ger ständigt ut nya böcker och även om inte alla alltid känns lika angelägna är ändå många av dem riktigt bra. En som jag definitivt ser fram emot är The Man Without a Shadow som kommer i januari.

Flera av favoritförfattarna här på bloggen kommer alltså med nya böcker till våren, yay! Vågar man hoppas på fler, åtminstone någon gång under 2016? Nja, Donna Tartt och Marisha Pessl kommer knappast vara aktuella med något nytt på länge, att döma av hur långt det varit mellan deras tidigare böcker. Och jag har inte hört talas om något sådant. Men Cornelia Read kanske, det borde väl vara dags snart? Hennes Maddy Dare är alltid ett lika kärt återseende…

2 thoughts on “Bokförväntningar

  1. Gud vad kul att Finders Keepers levererar! Den ligger högst upp i min (episka) att läsa-hög.

    Och ja, Cass Neary-peppen!! Hard Light utspelar sig i England medan bok fyra (ingen klar titel än) utspelar sig i SVERIGE!

    Gilla

Kommentera

