Kingklanen och deras besläktade bokomslag

Stephen King kommer som bekant rätt ofta med nya böcker, men enligt ryktet ska Finders Keepers vara något alldeles särskilt. Därför skyndade jag mig att läsa klart Mr Mercedes som jag har förstått bör läsas först (en av huvudpersonerna är tydligen samma i bägge böckerna). Och så har jag bärgat hem ett exemplar från bokhandeln – stor, vit och blodig är boken, som framgår på bilden. Men känns inte omslaget på något sätt bekant..?  Plockar fram kära gamla NOS4A2 ur bokhyllan, och visst är de lika. Lägger man dem bredvid varandra ser det till och med ut som att blodstänken från Finders Keepers skvätt över på NOS4A2.

Hill och King

Så, hur ska man tolka det här – kanske använder både far och son samma bokomslagsdesigner? Finns det någon intern referens dem emellan som kommer att framgå när man läser boken, eller är det bara de själva som fattar? Kanske är det här bara en slump, men heeelt otroligt är det inte att det finns något slags samband. Mer eller mindre uppenbara passningar mellan deras fiktiva världar förekommer ju inte sällan, både mellan respektive författares egna böcker, men också att Stephen King och Joe HIll refererar till varandras böcker i sina egna.

Och jag vet inte om man ska ta det här som ett tecken på något, men NOS4A2 är som jag ofta tjatar om här på bloggen verkligen en av mina stora favoriter. Det känns som en bra början med ett omslag som påminner om den…

One thought on “Kingklanen och deras besläktade bokomslag

Kommentera

